Intuïtieve berichten door Wes Annac van zijn persoonlijke
Blog
Het is om jullie geest te helpen te bevrijden.
KARMA YOGA
UITGEWERKT – Deel 3
Van 26 September 2018, Karma Yoga Daily
Stel
jullie voor dat jullie een spirituele ontwaking hebben ervaren.
Misschien
hebben jullie gerealiseerd dat jullie meer zijn dan een lichaam
en
dit heeft jullie gemotiveerd om jullie leven te veranderen.
Wellicht
is jullie ontwaking minder metafysisch en meer praktisch.
Jullie
hebben je gerealiseerd dat jullie een doel hebben en nu willen jullie iets
goeds doen in jullie korte tijd op deze planeet.
Gelukkig
kunnen spiritualiteit en zelfverbetering zijn wat dan ook jullie ervan maken.
Ontelbare paden zijn beschikbaar, maar de meeste mensen bevelen aan, creëer het
eigen pad waar jullie de beste ideeën van elk inlijven.
Zoals
wij hebben geleerd, is karmayoga zo'n pad dat leent van verschillende
overtuigingen. Afkomstig uit het hindoeïsme en de Bhagavad Gita, is karma yoga
een uniek pad dat niet gericht is op constant bidden of mediteren, maar op
dienen als een vorm van aanbidding.
Door
anderen te helpen, dienen we God.
Voor mij klinkt dit veel beter dan oorlog
voeren over religie.
Het elimineert ook het idee dat we van
activiteit afstand moeten doen of al onze tijd in meditatie moeten doorbrengen.
Zoals Sri Krishna ons vertelt, is er geen vrijheid om jullie van actief te zijn
te onthouden:
"Vrijheid van activiteit wordt nooit bereikt door zich van actie te
onthouden. Niemand kan perfect worden door simpelweg te stoppen met handelen.
Sterker nog, niemand kan zelfs maar voor een moment van de activiteit rusten.
Iedereen is hulpeloos gedwongen om te handelen, door de guna's. "(1)
"Activiteit", vertelt hij, "is beter dan traagheid.
Handelen, maar met zelfbeheersing. Als je lui bent, kun je zelfs je eigen
lichaam niet ondersteunen. "(2)
Volgens Sri Yukteswar Giri moeten we een manier
vinden om anderen te helpen terwijl we hier zijn.
"Zolang je de vrije lucht van de aarde inademt, ben je verplicht om
dankbare dienst te bewijzen. Alleen degene die de ademloze staat volledig
beheerst, is bevrijd van kosmische imperatieven. "(3)
We kunnen de actie niet volledig opgeven, zegt
Sri Krishna, maar we kunnen onze verwachting opgeven van wat eruit komt.
"Geen enkele mens kan de actie volledig opgeven, maar wie de vruchten
van de daad verzaakt, wordt gezegd dat diegene niet gehecht is." (4)
We doen altijd iets. Zelfs als we lui zijn,
kijken we meestal tv of doen we iets anders dat meditatie loochent. We doen het
misschien niet veel, maar we doen het nog steeds. Karmayoga leert dat we deze
constante activiteit niet op egocentrische manieren kunnen gebruiken, maar om
anderen te helpen. Door onze inspanningen kunnen we ons verbinden met een
hogere macht die ons laat zien dat we op de goede weg zijn.
Sri Krishna moedigt ons aan om te werken, maar
blijf ongebonden.
"Doe altijd je plicht; maar zonder gehechtheid. Dat is hoe een mens de
ultieme Waarheid bereikt; door te werken zonder angst voor resultaten. ... Het
motief om te werken zou moeten zijn om anderen, door voorbeeld, op het pad van plicht te zetten.
"(5)
Wanneer het ego uit de weg is, vertelt hij ons, verliezen we onze
gehechtheid aan de vruchten van ons werk.
"Degene wiens geest verblijft voorbij aan gehechtheid, onaangetast
door ego, geen daad zal diegene binden met elke band." (6)
Volgens Paramahansa Ramakrishna, omdat het
opgeven van activiteit onmogelijk is, zouden we het moeten gebruiken om de
hoogste idealen te dienen.
"Alles, zonder uitzondering, verricht werk. Zelfs om de naam en glorie
van God te chanten is werk, net als de meditatie van de non-dualist op 'Ik ben
Hem'. Ademen is ook een activiteit. Het is niet mogelijk om helemaal afstand te
doen van werk. Doe dus je werk, maar geef het resultaat over aan God. "(7)
Ramana Maharshi vertelt ons dat actie en kennis
(zoals in spirituele kennis) niet op gespannen voet staan.
"Aangezien er geen regel is dat actie afhankelijk moet zijn van het
gevoel de doener te zijn, is het niet nodig om te betwijfelen of enige actie
zal plaatsvinden zonder een doener of een daad van doen.
"Hoewel de functionaris van een departement van financiën in de ogen
van anderen zijn plicht de hele dag aandachtig en
verantwoordelijk kan vervullen, zal hij zonder verplichtingen zijn taken
vervullen en denken:" Ik heb geen echte band met al dit geld " en
zonder een gevoel van betrokkenheid in zijn geest.
"Op dezelfde manier kan een wijze
huishouder ook zonder gehechtheid de verschillende huishoudelijke plichten
vervullen die volgens zijn vroegere karma tot zijn lot komen, als een werktuig
in de handen van een ander. Actie en kennis zijn geen obstakels voor elkaar.
"(8)
Zarathoestra vertelt ons dat
als je "wakker" bent of je bewust bent van hoe je kan dienen, dan is
het geven van zelfs een beetje beter dan helemaal niets geven.
"Iemand die geeft van het weinige dat hij/zij
kent aan degenen die er geschikt voor zijn, is meer acceptabel dan degene die
het weet, maar geen van beide helpt noch het goede doet voor verdienstelijke personen." (9)
Het is niet genoeg om de
waarheid te kennen of de mooiste klinkende spirituele zinnen te herhalen. Het
echte werk is om de belangrijkste, nuttige en zinvolle lessen te delen die de
geest jullie heeft geleerd.
Jullie publiek zal iedereen
zijn die ontvankelijk is. Het heeft geen zin
ideologie te dwingen aan diegenen die het niet willen horen, maar als
jullie goed genoeg kijken (vooral op internet), vinden jullie je groep.
Laten we onthouden dat het
delen van waarheid een van de vele manieren is waarop jullie karmayoga kunnen
beoefenen. De opties zijn onbegrensd en als jullie moeite hebben om een
“uitlaatklep” “uitingsmogelijkheid” te vinden, raad ik aan te wachten op een
teken dat jullie laat zien wat jullie kunnen doen.
Het kan van alles zijn, zoals
een telefoontje van een geliefde die iemand nodig heeft om mee te praten. Hoe
onbelangrijk het ook mag lijken, het zal de wereld voor hen betekenen. Mensen
helpen het licht te zien op grote en kleine manieren, indien nodig één persoon
per keer, is de essentie van karmayoga. Het punt is om het te proberen. Dat van
jouw/jullie hoeft niet het grootste of de meest behulpzame dienstverlening te
zijn, zolang jullie het maar proberen.
Jiddu Krishnamurti moedigt ons
aan om “niet alleen het nuttige van het
nutteloze te onderscheiden, maar het nuttige van het minder nuttige.
De armen voeden is een goed en nobel en nuttig
werk; maar om hun zielen te voeden is nobeler en nuttiger dan hun lichaam te
voeden.
Elke rijke man kan het lichaam voeden, maar
alleen degenen die weten kunnen de ziel voeden. Als jullie het weten, is het
jullie plicht om anderen te helpen het te weten. "(10)
Voor de niet-verlichte mensen
die, net als ik, net op dit pad zijn begonnen en weinig wijsheid hebben om te
delen, zijn er veel andere opties beschikbaar. Geef nog niet op om armen te
voeden.
We moeten dit citaat niet
verkeerd interpreteren, zoals Krishnamurti duidelijk maakte dat een rijke man
die voedsel geeft aan de armen nog steeds "een goed en nobel en nuttig
werk" is. Hij zegt dat echte spirituele wijsheid zeldzaam is. Het is niet
iets dat iedereen heeft, en omdat we het niet kunnen kopen, glipt het zelfs
langs de rijksten onder ons. Het vinden ervan is als het ontdekken van voedsel
in een dorp vol hongerige mensen. Hoe zouden jullie het niet kunnen delen?
Dit is een reden waarom velen
zeggen dat karmayoga een verantwoordelijkheid is. Wij doen het omdat wij
gedreven zijn om het te doen. Wij weten dat wijsheid schaars is en wij voelen
ons verplicht om de kleine stukjes die wij hebben ontvangen te delen. Wij
willen niet als goeroes worden aanbeden, maar om ons deel te doen, de rimpels
in ons karma glad te strijken en de geest wat liefde te tonen.
Bedankt voor het lezen.
Wordt binnenkort voortgezet in deel 4.
Bronnen:
(niet vertaald) [Ibid. Afkorting van ibidem
betekent aldaar
- Swami Prabhavananda and Christopher Isherwood, trans., Bhagavad-Gita.
The Song of God. New York and Scarborough: New American Library,
1972; c1944, 44.
- Ibid., 45.
- Paramahansa Yogananda, Autobiography of a Yogi. Bombay:
Jaico, 1975, 119.
- Swami Prabhavananda and Christopher Isherwood, trans., Bhagavad-Gita.
The Song of God. Ibid., 120.
- Ibid., 46-7.
- Ibid., 121-2.
- Swami Nikhilananda, trans., The Gospel of Sri
Ramakrishna. New York: Ramakrishna-Vivekananda Center, 1978;
c1942, 113-4.
- Sri Ramana Maharshi, Spiritual Instruction of Bhagavan Sri
Ramana Maharshi. Eighth Edition. Tiruvannamalai: Sri
Ramanasramam, 1974, Chapter 2, Question 23.
- Duncan Greenlees, trans. The Gospel of Zarathushtra.
Adyar: Theosophical Publishing House, 1978, 10.
- Krishnamurti, At the Feet of the Master. Adyar: Theosophical Publishing House, 1974; c1910, 26-7.
Foto: Pixabay
Deel
vrijelijk, geen auteursrechten
Over
de schrijver:
Wes
Annac, van openhartige rebel naar Karma Yoga Daily, ergens in de twintig, ik
ben een schrijver, blogger, podcaster met een interesse in spiritualiteit, de
omgeving, activisme, muziek en andere
geweldige dingen.
Nu
werk ik met Karma Yoga Daily, een nieuwsblog toegewijd om dagelijks wijsheid te
delen.
Het
persoonlijks blog dat ik doe, is ook heel geweldig.
Volg
mij op:
Facebook (Wes Annac, Karma Yoga
Daily) and
Twitter (Wes
Annac)
Als
u, jij, jullie hebben genoten van dit bericht en mijn werk willen ondersteunen,
overweeg alstublieft een bijdrage te sturen via PayPal to wesremal@yahoo.com.
Vertaald
voor wakkermensen door Anja