vrijdag 28 september 2018

KARMA YOGA UITGEWERKT – Deel 3 / Van 26 September 2018, Karma Yoga Daily / door Wes Annac


Intuïtieve berichten door Wes Annac van zijn persoonlijke Blog
Het is om jullie geest te helpen te bevrijden.

KARMA YOGA UITGEWERKT – Deel 3
Van 26 September 2018, Karma Yoga Daily


Stel jullie voor dat jullie een spirituele ontwaking hebben ervaren.
Misschien hebben jullie gerealiseerd dat jullie meer zijn dan een lichaam
en dit heeft jullie gemotiveerd om jullie leven te veranderen.
Wellicht is jullie ontwaking minder metafysisch en meer praktisch.
Jullie hebben je gerealiseerd dat jullie een doel hebben en nu willen jullie iets goeds doen in jullie korte tijd op deze planeet.

Gelukkig kunnen spiritualiteit en zelfverbetering zijn wat dan ook jullie ervan maken. Ontelbare paden zijn beschikbaar, maar de meeste mensen bevelen aan, creëer het eigen pad waar jullie de beste ideeën van elk inlijven.

Zoals wij hebben geleerd, is karmayoga zo'n pad dat leent van verschillende overtuigingen. Afkomstig uit het hindoeïsme en de Bhagavad Gita, is karma yoga een uniek pad dat niet gericht is op constant bidden of mediteren, maar op dienen als een vorm van aanbidding.
Door anderen te helpen, dienen we God.

Voor mij klinkt dit veel beter dan oorlog voeren over religie.
Het elimineert ook het idee dat we van activiteit afstand moeten doen of al onze tijd in meditatie moeten doorbrengen. Zoals Sri Krishna ons vertelt, is er geen vrijheid om jullie van actief te zijn te onthouden:


"Vrijheid van activiteit wordt nooit bereikt door zich van actie te onthouden. Niemand kan perfect worden door simpelweg te stoppen met handelen. Sterker nog, niemand kan zelfs maar voor een moment van de activiteit rusten. Iedereen is hulpeloos gedwongen om te handelen, door de guna's. "(1)

"Activiteit", vertelt hij, "is beter dan traagheid. Handelen, maar met zelfbeheersing. Als je lui bent, kun je zelfs je eigen lichaam niet ondersteunen. "(2)

Volgens Sri Yukteswar Giri moeten we een manier vinden om anderen te helpen terwijl we hier zijn.

"Zolang je de vrije lucht van de aarde inademt, ben je verplicht om dankbare dienst te bewijzen. Alleen degene die de ademloze staat volledig beheerst, is bevrijd van kosmische imperatieven. "(3)

We kunnen de actie niet volledig opgeven, zegt Sri Krishna, maar we kunnen onze verwachting opgeven van wat eruit komt.

"Geen enkele mens kan de actie volledig opgeven, maar wie de vruchten van de daad verzaakt, wordt gezegd dat diegene niet gehecht is." (4)

We doen altijd iets. Zelfs als we lui zijn, kijken we meestal tv of doen we iets anders dat meditatie loochent. We doen het misschien niet veel, maar we doen het nog steeds. Karmayoga leert dat we deze constante activiteit niet op egocentrische manieren kunnen gebruiken, maar om anderen te helpen. Door onze inspanningen kunnen we ons verbinden met een hogere macht die ons laat zien dat we op de goede weg zijn.

Sri Krishna moedigt ons aan om te werken, maar blijf ongebonden.

"Doe altijd je plicht; maar zonder gehechtheid. Dat is hoe een mens de ultieme Waarheid bereikt; door te werken zonder angst voor resultaten. ... Het motief om te werken zou moeten zijn om anderen, door  voorbeeld, op het pad van plicht te zetten. "(5)

Wanneer het ego uit de weg is, vertelt hij ons, verliezen we onze gehechtheid aan de vruchten van ons werk.

"Degene wiens geest verblijft voorbij aan gehechtheid, onaangetast door ego, geen daad zal diegene binden met elke band." (6)

Volgens Paramahansa Ramakrishna, omdat het opgeven van activiteit onmogelijk is, zouden we het moeten gebruiken om de hoogste idealen te dienen.

"Alles, zonder uitzondering, verricht werk. Zelfs om de naam en glorie van God te chanten is werk, net als de meditatie van de non-dualist op 'Ik ben Hem'. Ademen is ook een activiteit. Het is niet mogelijk om helemaal afstand te doen van werk. Doe dus je werk, maar geef het resultaat over aan God. "(7)

Ramana Maharshi vertelt ons dat actie en kennis (zoals in spirituele kennis) niet op gespannen voet staan.

"Aangezien er geen regel is dat actie afhankelijk moet zijn van het gevoel de doener te zijn, is het niet nodig om te betwijfelen of enige actie zal plaatsvinden zonder een doener of een daad van doen.

"Hoewel de functionaris van een departement van financiën in de ogen van anderen zijn plicht de hele dag aandachtig en verantwoordelijk kan vervullen, zal hij zonder verplichtingen zijn taken vervullen en denken:" Ik heb geen echte band met al dit geld " en zonder een gevoel van betrokkenheid in zijn geest.

"Op dezelfde manier kan een wijze huishouder ook zonder gehechtheid de verschillende huishoudelijke plichten vervullen die volgens zijn vroegere karma tot zijn lot komen, als een werktuig in de handen van een ander. Actie en kennis zijn geen obstakels voor elkaar. "(8)
Zarathoestra vertelt ons dat als je "wakker" bent of je bewust bent van hoe je kan dienen, dan is het geven van zelfs een beetje beter dan helemaal niets geven.

"Iemand die geeft van het weinige dat hij/zij kent aan degenen die er geschikt voor zijn, is meer acceptabel dan degene die het weet, maar geen van beide helpt noch het goede doet voor  verdienstelijke personen." (9)

Het is niet genoeg om de waarheid te kennen of de mooiste klinkende spirituele zinnen te herhalen. Het echte werk is om de belangrijkste, nuttige en zinvolle lessen te delen die de geest jullie heeft geleerd.

Jullie publiek zal iedereen zijn die ontvankelijk is. Het heeft geen zin  ideologie te dwingen aan diegenen die het niet willen horen, maar als jullie goed genoeg kijken (vooral op internet), vinden jullie je groep.

Laten we onthouden dat het delen van waarheid een van de vele manieren is waarop jullie karmayoga kunnen beoefenen. De opties zijn onbegrensd en als jullie moeite hebben om een “uitlaatklep” “uitingsmogelijkheid” te vinden, raad ik aan te wachten op een teken dat jullie laat zien wat jullie kunnen doen.

Het kan van alles zijn, zoals een telefoontje van een geliefde die iemand nodig heeft om mee te praten. Hoe onbelangrijk het ook mag lijken, het zal de wereld voor hen betekenen. Mensen helpen het licht te zien op grote en kleine manieren, indien nodig één persoon per keer, is de essentie van karmayoga. Het punt is om het te proberen. Dat van jouw/jullie hoeft niet het grootste of de meest behulpzame dienstverlening te zijn, zolang jullie het maar proberen.

Jiddu Krishnamurti moedigt ons aan om “niet alleen het nuttige van het nutteloze te onderscheiden, maar het nuttige van het minder nuttige.
De armen voeden is een goed en nobel en nuttig werk; maar om hun zielen te voeden is nobeler en nuttiger dan hun lichaam te voeden.
Elke rijke man kan het lichaam voeden, maar alleen degenen die weten kunnen de ziel voeden. Als jullie het weten, is het jullie plicht om anderen te helpen het te weten. "(10)

Voor de niet-verlichte mensen die, net als ik, net op dit pad zijn begonnen en weinig wijsheid hebben om te delen, zijn er veel andere opties beschikbaar. Geef nog niet op om armen te voeden.

We moeten dit citaat niet verkeerd interpreteren, zoals Krishnamurti duidelijk maakte dat een rijke man die voedsel geeft aan de armen nog steeds "een goed en nobel en nuttig werk" is. Hij zegt dat echte spirituele wijsheid zeldzaam is. Het is niet iets dat iedereen heeft, en omdat we het niet kunnen kopen, glipt het zelfs langs de rijksten onder ons. Het vinden ervan is als het ontdekken van voedsel in een dorp vol hongerige mensen. Hoe zouden jullie het niet kunnen delen?

Dit is een reden waarom velen zeggen dat karmayoga een verantwoordelijkheid is. Wij doen het omdat wij gedreven zijn om het te doen. Wij weten dat wijsheid schaars is en wij voelen ons verplicht om de kleine stukjes die wij hebben ontvangen te delen. Wij willen niet als goeroes worden aanbeden, maar om ons deel te doen, de rimpels in ons karma glad te strijken en de geest wat liefde te tonen.

Bedankt voor het lezen.

Wordt binnenkort voortgezet in deel 4.

Bronnen:
(niet vertaald) [Ibid. Afkorting van ibidem betekent aldaar

  1. Swami Prabhavananda and Christopher Isherwood, trans., Bhagavad-Gita. The Song of God. New York and Scarborough: New American Library, 1972; c1944, 44.
  2. Ibid., 45.
  3. Paramahansa Yogananda, Autobiography of a Yogi. Bombay: Jaico, 1975, 119.
  4. Swami Prabhavananda and Christopher Isherwood, trans., Bhagavad-Gita. The Song of God. Ibid., 120.
  5. Ibid., 46-7.
  6. Ibid., 121-2.
  7. Swami Nikhilananda, trans., The Gospel of Sri Ramakrishna. New York: Ramakrishna-Vivekananda Center, 1978; c1942, 113-4.
  8. Sri Ramana Maharshi, Spiritual Instruction of Bhagavan Sri Ramana Maharshi. Eighth Edition. Tiruvannamalai: Sri Ramanasramam, 1974, Chapter 2, Question 23.
  9. Duncan Greenlees,  trans. The Gospel of Zarathushtra. Adyar: Theosophical Publishing House, 1978, 10.
  10. Krishnamurti, At the Feet of the Master. Adyar: Theosophical Publishing House, 1974; c1910, 26-7.
Foto: Pixabay

Deel vrijelijk, geen auteursrechten

Over de schrijver:

Wes Annac,  van openhartige rebel naar Karma Yoga Daily, ergens in de twintig, ik ben een schrijver, blogger, podcaster met een interesse in spiritualiteit, de omgeving, activisme, muziek  en andere geweldige dingen.
Nu werk ik met Karma Yoga Daily, een nieuwsblog toegewijd om dagelijks wijsheid te delen.

Het persoonlijks blog dat ik doe, is ook heel geweldig.

Volg mij op:  Facebook (Wes Annac, Karma Yoga Daily) and
                   Twitter (Wes Annac)

Als u, jij, jullie hebben genoten van dit bericht en mijn werk willen ondersteunen, overweeg alstublieft een bijdrage te sturen via  PayPal to wesremal@yahoo.com.

Vertaald voor wakkermensen door Anja