Zodra je jezelf aan de kant van de meerderheid ziet staan, wordt het de hoogste tijd om een pauze in te lassen en hierover na te gaan denken. De kans is namelijk zeer klein dat je daar de waarheid zult vinden.”

Mahatma Ghandi.


donderdag 18 januari 2018

Anonymous - Dit zal alles wat je weet veranderen ... (2018-2019) / Voormalige Facebook Managers Waarschuwen Sociale Media is Vernietigen de Samenleving / 15 januari 2018 / Door Carolanne Wright

Anonymous -
Dit zal alles wat je weet veranderen ... (2018-2019)

Voormalige Facebook Managers Waarschuwen Sociale Media is Vernietigen de Samenleving

15 januari 2018 / Door  Carolanne Wright
Bijdragende schrijver voor  Wake Up World

Voor diegenen onder ons die sociale media gebruiken, zijn we allemaal vertrouwd met het "ik zal op Facebook of Twitter gaan voor een minuut, alleen maar om ervaren en te zien wat er gebeurt" en dan realiseren we ons, uren later, dat we nog steeds aan het scrollen zijn door onze nieuwsfeeds, op het zelfde pictogram klikken of onze bloeddruk laten stijgen door het smaadschrift of een andere onaangename post van een trol.

Ongeacht het feit dat een Harvard-studie heeft aangetoond dat sociale-mediaplatformen zeer verslavend zijn - en net zo aangenaam zijn voor het pleziercentrum van de hersenen als voedsel, geld en seks - vervloek ik nog steeds vaak mijn gebrek aan zelfbeheersing en de verspilde uren op deze sites.

Hoewel ik me goed bewust ben van de donkere onderbuik van sociale media , is het verrassend om te zien dat twee voormalige Facebook-managers - voormalig president Sean Parker en voormalig vice-president voor gebruikersgroei, Chamath Palihapitiya - heel openlijk verklaren hoe de Facebook sociale structuur van de maatschappij werkt, "en dat het specifiek is ontworpen om menselijke kwetsbaarheid en psychologie te exploiteren.

Een cultuur van ongeduld cultiveren en 'Valse Broosheid Populariteit'
Tijdens een Axios-evenement vorig jaar in Philadelphia waarschuwt Parker dat Facebook opzettelijk is ontworpen om zoveel mogelijk van onze tijd en aandacht te consumeren. Met behulp van manipulatieve psychologie is het platform zo gestructureerd dat het je een beetje dopamine-hit geeft voor elke like en share, wat jou op haar beurt aanmoedigt om meer inhoud en interactie bij te dragen.

·       "Het is een feedbacklus voor sociale validatie ... de makers [van Facebook] begrepen dit bewust, en we deden het hoe dan ook."

Palihapitiya is het daarmee eens. In een recente lezing die hij gaf aan studenten van de graduate business school aan de Stanford University, zegt hij:

·       "De dopamine-aangedreven feedbacklussen op korte termijn die we hebben gecreëerd, vernietigen de manier waarop de maatschappij werkt: geen civiel discours, geen samenwerking, verkeerde informatie, [en] mistruth. En dit is geen Amerikaans probleem; dit gaat niet over Russische advertenties; dit is een wereldwijd probleem. "

Hij zegt dat hij zich enorm schuldig voelt vanwege de rol die hij speelde bij het ontwikkelen van deze tools die de samenleving uit elkaar drijven.

·       "Dus we zijn nu in een echt slechte gang van zaken, naar mijn mening. Het ondermijnt de fundamentele basis van hoe mensen zich gedragen door en tussen elkaar. "Zei Palihapitiya. "Weet je, mijn oplossing is dat ik deze hulpmiddelen gewoon niet meer gebruik. Ik heb het al jaren niet meer. Het heeft enorme spanning gecreëerd met mijn vrienden. Enorme spanningen in mijn sociale kringen. "

Kortom, hij wilde niet geprogrammeerd worden - en zijn kinderen "mogen die shit ook niet gebruiken". Hij beveelt ten sterkste aan dat iedereen een "harde pauze" neemt van deze platforms.

·       "Je beseft het niet, maar je wordt geprogrammeerd ... maar nu moet je beslissen hoeveel je bereid bent op te geven, hoeveel van je intellectuele onafhankelijkheid."

Bovendien gelooft Palihapitiya dat sociale mediaplatforms onze samenleving hebben aangemoedigd extreem ongeduldig te zijn en de verwachting van directe bevrediging te koesteren. Ze versterken ook ons ​​'waargenomen gevoel van perfectie' met korte-termijn signalen: harten, sympathieën, duimen omhoog, die we verwarren met echte waarde.

·       "En in plaats daarvan, wat het in werkelijkheid is, is valse broosheid die van korte duur is, en dat laat je nog meer, en geef het maar toe, leger en leger achter [dan] voordat je het deed, omdat het je dwingt in deze vicieuze cirkel te blijven waar je graag in bent. , 'Wat is het volgende dat ik nu moet doen?' om te voorkomen dat ik het terug nodig heb. 'zei hij. "Denk eraan dat het verergerd wordt door 2 miljard mensen. En bedenk dan hoe mensen reageren op de percepties van anderen. Het is gewoon ... echt, heel slecht. "

Niet alleen dat, maar hij wijst erop dat sociale media dodelijk kunnen zijn.
Hij beschrijft een incident in India waarbij zeven onschuldige mensen werden vermoord door een gewelddadige menigte die was aangespoord door een nep-WhatsApp-bericht over vermeende ontvoerders in de regio.

·       "Dat is waar we mee te maken hebben", zei Palihapitiya. "En stel je voor dat je tot het uiterste gaat, waar slechte acteurs nu grote delen van mensen kunnen manipuleren om alles te doen wat zij willen."

Palihapitiya bekritiseert niet alleen sociale media, maar ook Silicon Valley's cultuur van durfkapitaalfinanciering. Hij zegt dat beleggers geld naar 'shitty, onzinnige, idiote companies' sturen, in plaats van actief te werken aan oplossingen voor onze meest urgente problemen - zoals milieukwesties en menselijke ziekten.

Na het verlaten van Facebook startte Palihapitiya zijn eigen venture fund, Social Capital, met als doel "de mensheid vooruit te helpen door 's werelds moeilijkste problemen op te lossen."

Hoewel hij toegeeft dat Facebook niet helemaal negatief is, heeft hij besloten om kapitaal te nemen waarmee ze hem hebben beloond en "zich te concentreren op de structurele veranderingen die ik kan beheersen".

Palihapitiya werd geboren in Sri Lanka en groeide op als arme immigrant in Canada en al vroeg erkende hij dat geld een krachtig instrument voor verandering is.

"Als je geen kapitaal hebt, ben je niet relevant; met kapitaal ben je krachtig en beslis je, "zei hij. "Krijg geld maar verlies je morele kompas niet als je dat doet."

Tegenwoordig wordt het eigen vermogen van Palihapitiya geschat op $ 1 miljard. Zijn doel is om $ 1 biljoen aan inkomsten te genereren via zijn geïnvesteerde bedrijven, die tegen 2045 een kwart van de wereldbevolking positief zullen beïnvloeden.

Oprichter en CEO Social Capital: geld als veranderingsinstrument
Chamath Palihapitiya: Facebook " scheurt de  samenleving uiteen."




Vertaling: wakkeremensen.blogspot.nl